Thursday, February 10, 2011

Di sebalik pembohonganmu ibu......( 1 )

assalamualaikum......dah lama diri ini tidak menghadirkan diri di ruangan blog ini,alhamdulillah walau selalu kesuntukkan masa tapi diriku masih diberi kesempatan masa untuk meneruskan minat membacaku dan berkongsi apa yang dirasakan oleh diri ini.entry kali ini berkisarkan sebuah buku oleh burhan sodiq, sejuta cinta untuk bonda......,diri ini merasa tertarik dengan sebuah cerita di akhir buku ini yang bersumberkan blog
  I LUV ISLAM,yang mana kisahnnya hampir sama dengan rentetan hidup ini bezannya saya lebih bertuah,


bagi setiap mereka yang bergelar anak ayuh kita ikuti dan hayatinya.....


      cerita ini bermula ketika saya masih kecil.saya lahit sebagai anak lelaki dalam sebuah keluarga yang miskin.makan minum serba kekurangan.kami sering kelaparan.ada kalannya selama beberapa hari kami terpaksa makan berlaukkan seekor ikan masin dikongsi 1 keluarga.sebagai anak yang masih kecil,saya sering sahaja merungut.saya menangis mahukan nasi dan lauk yang banyak.tetapi ibu cepat memujuk.ketika makan,ibu sering memberikan bahagian nasinnya untuk saya.sambil memindahkan nasi ke mangkuk saya,ibu berkata,"makanlah nak,mak tak lapar.itu adalah pembohongan ibu yang pertama


      ketika saya meningkat remaja,ibu yang gigih sering meluangkan waktu senggangnya untuk pergi memancing di tali air berhampiran rumah.ibu berharap ikan hasil pancingan itu dapat dijadikan sedikit makanan untuk membesarkan kami adik beradik.pulang dari memancing,ibu memasak gulai ikan yang segar dan membuka selera.sewaktu saya memakan gulai ikan itu,ibu duduk di samping kami dan memakan sisa daging ikan yang menempel di tulang daripada bekas sisa ikan yang saya makan tadi.saya sedih melihat ibu seperti itu,hati saya tersentuh lalu dengan menggunakan sudu,saya memberikan ikan itu kepada ibu.tetapi ibu dengan cepat menolaknya.ibu berkata"makanlah nak,mak tak suka makan ikan".itu adalah pembohongan ibu yang kedua


                                                              di sambung pada entry berikutnnya........











No comments:

Post a Comment