Wednesday, May 11, 2011

gerimis di awal subuh

Subuh yang dingin ditemani gerimis yang masih renyai, namun angin melepasi jendela meyapa diri ini seakan-akan  menunjukkan tanda-tanda ia masih belum mahu berhenti.
Golongan insan yang pertama akan menganggap gerimis ini adalah musibah yang menjadikan gerak hidup untuk mencari rezeki adalah sukar, hatta sukar juga bagi mereka melakukan aktiviti harian yang kadang kala menjadikan mereka lupa kepada Maha Pencipta.
Namun golongan insan yang kedua pula menganggap ia suatu rahmat, rahmat yang menyejukkan rekah-rekah bumi, rahmat yang mengisi kegembiraan bagi setiap tumbuhan dan binatang yang sudah lama mendambakan gerimis bagi memenuhi kitaran hidup mereka.
Bagaimanakah dengan diri ku? Hati kecil ini dahulunya pernah menjadi golongan yang pertama, hati yang menolak segala keindahan ciptaan Tuhan, hati yang sentiasa menyalahkan tiap kejadian Penciptanya...
Alhamdulillah terima kasih ya allah kerna memberikan aku kesempatan dan peluang untuk memperbaiki diri.dulu aku merungut apabila tibanya waktu subuh kerna dikejutkan dan bangkit dari nikmat tidur yang engkau kurniakan.ah.....alangkah tidak bersyukurnya aku ketika itu,walau ketika itu belum ku mengerti kewajipan untuk mentaati dan menegakkan tiang agama itu,tapi aku tetap merasa malu di atas kurangnya kefahaman ku ketika itu.ampunkan aku ya allah.....

di kala dingin subuh ini,ku terkenang kembali akan waktu kecilku sewaktu berumur 5 dan 6 tahun.....di waktu ini nenek  akan menyediakan air panas untuk dicampurkan ngan air telaga  buat cucu kesayangannya nie,agar aku x kesejukan bila mandi air perigi ,rindunya waktu itu.x mampu untukku balas kasih yang kau curahkan buatku .tersenyum sendirian pulak kat  jendela nie mcm orang ngah angau.hehe..
mungkin pembaca tertanya-tanya mana ummiku yang tercinta pada kala subuh ini,klu nak tahu waktu nie ummi tengah sibuk mengoreng kuih yang akan dijual di kantin sekolah dan selalunya aku akan duduk kat tepi dapur  2 sambil tengok ummi siapkan kerjanya 2.maaf ummi.... bukan along x nak tolong tapi ummi yang x benarkan.ummi selalu kata “nanti kotor pulak baju sekolah 2”,... ya allah kurniakanlah kesempatan buatku untuk membalas pengorbanan dan kasih syang mereka yang banyak menabur jasa dan budi buat diri ini...
ah....jauhnya aku mengelamun,x sedar waktu yang berlalu kita jumpa lagi 6t.Terima kasih kerna sudi menjenguk  blog yg x seberapa nie.....hehe,nak sambung baca buku pulak,nak habiskan bacaan yang dah tertangguh sepanjang 3 minggu exam nie....
assalamualaikum...mohon mengundur diri dlu...

No comments:

Post a Comment